Bussvei Stavanger BRT-projekt
Stavanger er i disse år ved at gennemføre Europas længste Bus Rapid Transport System (BRT). Projektet består af omkring 50 kilometer tracé, der anlægges gennem det eksisterende byområde.
Bussveien skal være en attraktiv og prioriteret rejseform, hvor bussens fremkommelighed prioriteres højest. Udgangspunktet er at sammentænke trafikale-, miljømæssige-, tekniske- og bymæssige aspekter i et helhedsgreb, som sikrer en sikker og oplevelsesrig rejse gennem byen. Placering af busholdepladser er anlagt ud fra begrebet ”10-minutters byen”, så bussveien opnår status som en arealstrukturerende byudviklingsakse. For at skabe et varieret forløb langs den lange strækning arbejdes der med tre niveauer af identitet:
Bussveis identitet - Som kan genkendes ved alle holdepladser
Områdets identitet - Som afspejler den større kontekst
Stedets identitet - Som afspejler den helt nære kontekst
Bussveiens holdepladser opdeles i primære og sekundære efter tyngde og giver mulighed for at markere særlige steder på ruten for at skabe variation. Udformningen skaber rammer for et forbedret byliv, tager udgangspunkt i den lokale kontekst, miljø og skala - med stor opmærksomhed på bussveiens mulige barrierevirkning, visuelt såvel som fysisk.