Enghave Brygge Syd: Fra masterplan til metroplads

Mellem Havneholmen i nord og Teglholmen i syd udgør Enghave Brygge et ’missing link’ i udviklingen af Sydhavnen. Nu mangler kun Enghave Brygge syd. 

Juul Frost Arkitekter har været områdets gennemgående arkitektfirma, og de har hele tiden haft en sikker vision – og et godt overblik over opgaven.

Adm. Direktør Anne Skovbro, By & Havn

Fra masterplan til metroplads

Juul Frost Arkitekter har siden 2007 udarbejdet både masterplan, lokalplan og bebyggelsesplan for Enghave Brygge Syd. Tegnestuen har aktuelt været ansvarlige for lokalplantillægget i forbindelse med den nye metrolinje- og plads, herunder konsekvenser for bebyggelsesplanen, trafik og designet af en den ny metroplads. Juul Frost Arkitekter har som hovedrådgiver og med Artelia som underrådgiver siden vundet udbuddet om byggemodning af By og Havns arealer på Enghave Brygge Syd. 

En attraktiv bydelsplads

Juul Frost Arkitekter er ansvarlige for alle faser fra skitsering til projektering og udbud af den nye, næste 200 meter lange metroplads. Pladsen bliver et hverdagsrum for transit og ophold. Byrummet trækkes bl.a. helt ned til vandet med en opholdstrappe mod syd og Metroens prismevinduer samt og pladsens grønne bede udformes med siddepladser.

Pladsen defineres på ene side af ny bebyggelse og på den anden af Nelson Mandelas Allé og Enghave Brygge kanalen. Alléns træer spejles ind på pladsen og sammen med industrinaturen bidrager til de til en af Københavns grønneste metropladser.

Industrihistorien som afsæt

Stedets særlige karakter har været afsæt for materialevalg og beplantning, som er en videreformidling af havne- og industrihistorien – og det nationale industriminde H.C. Ørstedværket.

Pladsen anlægges i betonfliser i store formater: En samlet flade, skaber sammenhæng på tværs af hele pladsen, og gradueringerne i belægning fremhæver tre tyngdepunkter på pladsen, der hhv. markerer mødet med vandet, forbindelsen til Frederiks Brygge og åbningen til Kraftværksparken.

Beplantningsvalget tager afsæt i industrihavnens rå natur med hårdføre, høje græsser, stenplanter og knust beton og grus i bede. Pladsen får forskellige træsorter, der har et levende, varieret løv samt buske med blomstringer og bær.

Pladsen er designet med fokus på overblik og aflæselighed: Metroens vinduer, ventilation, elevatorer og trapper ligger i et bånd henover pladsen. Der er lagt vægt på en let aflæselig cykelparkering med ca. 400 pladser, hvor cykelparkering koncentreres i visse områder af pladsen således at andre områder friholdes til bevægelse, uformelt ophold og udeservering.

 

 

 

 

Vores ambition er, at metropladsen ikke bare skal fungere som transitrum, men som bydelens nye samlingspunkt for lokalt byliv. Metropladsen skal være en destination i sig selv.

Line Stybe Vestergaard, Partner, Juul Frost Arkitekter